Kuru Meyve İhracatında Üzüm Zirveye Yerleşti! En Son Gelişmeler

Türkiye, ocak-haziran arasındaki süreçte kuru meyve ve ürünlerinden 851,8 milyon dolarlık ihracat geliri sağladı.

Kuru Meyve İhracatında Üzüm Zirveye Yerleşti! En Son Gelişmeler

Türkiye, 2023 yılının ilk altı ayında 851 milyon 866 bin dolarlık kuru meyve ve ürünleri ihraç ederek 138 ülke ve serbest bölgeye ulaşmayı başardı. Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB) tarafından derlenen verilere göre, Türkiye bu dönemde 171 bin 849 ton ürün göndererek önemli bir gelir elde etti. Geçen yılın aynı döneminde 826 milyon 18 bin dolar olan kuru meyve ve ürün ihracatı, bu yıl %3,1'lik bir artış gösterdi.

ÜZÜM İLK SIRADA

İhracattan elde edilen gelirlerin en büyük kısmı, 237 milyon 464 bin dolarla kuru üzümden geliyor. Bunu 166 milyon 197 bin dolarla kuru incir ve 151 milyon 109 bin dolarla kuru kayısı izliyor.

En fazla kuru meyve ithalatı gerçekleştiren ülke grubu, %43,1'lik pazar payı ve 366 milyon 890 bin dolarla Avrupa Birliği ülkeleri oldu. Ülke bazında bakıldığında, dış satım en yüksek artışı gösteren ülke Almanya oldu. Bu ülkeye yapılan ihracat, %5,9 artışla 111 milyon 449 bin dolara ulaştı. Almanya'nın ardından 108 milyon 762 bin dolarla ABD ve 97 milyon 121 bin dolarla İngiltere geliyor.

"TÜRK ÜRÜNLERİ HER ZAMAN TERCİH EDİLİYOR"

Güneydoğu Anadolu Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Çıkmaz, Anadolu’nun bereketli topraklarında yetişen ürünlere dünya genelinde sürekli bir talep olduğunu ifade etti.

İhracat rakamlarını artırabilmek için farklı pazarlarda tanıtım yapma ve görüşmeler gerçekleştirdiklerini belirten Çıkmaz, şu şekilde devam etti:

"İlk 10 ihracat yaptığımız ülke arasında yer alan Hollanda, Avustralya ve Kanada'ya yönelik ihracatta hafif bir düşüş gözlemlense de bu kaybı diğer ülkelere yaptığımız satışlarla telafi ediyoruz. Polonya’ya %44,5, İtalya’ya %41, ABD’ye %24 ve İngiltere’ye %14 oranında bir artış sağladık. 2025 yılının ikinci yarısında da uluslararası fuar ve tanıtım faaliyetlerimize devam edeceğiz. Türk ürünleri, güçlü aroması ve lezzetiyle her zaman ilgi görmektedir. 2024’te 1 milyar 800 milyon doları geride bıraktık, bu yıl sonuna kadar 2 milyar doları hedefliyoruz."